loading...

360 درجه

بازدید : 61

 

برنامه نویس کامپیوتر، کدهای برنامه های نرم افزاری را می نویسد. تمام آن چیزی را که از طریق کامپیوتر می توان دید از بازی های کامپیوتری گرفته تا سیستم عامل هایی مثل ویندوز و برنامه هایی مثل Office از جمله محصولات نرم افزاری است که بخش قابل توجهی از آن ها را برنامه نویسان کامپیوتر تولید کرده اند.

بر اساس تعریفی که در ویکی پدیا از برنامه نویس شده، برنامه نویس که اغلب در انگلیسی programmer یا coder  گفته می‌شود فرآیند نوشتن، اشکال زدایی(debug) - آزمایش برنامه های کامیپوتری برای اطمینان یافتن از رسیدن به نتایج مورد نظر- و نگهداری کد منبع (source code) برنامه کامپیوتر را انجام می دهد. این کد منبع با یک زبان برنامه نویسی نوشته شده است و ممکن است تغییر داده شده یک کد قبلی و یا یک کد کاملا جدید باشد. هدف برنامه نویسی ساختن یک برنامه می‌باشد که یک رفتار خواسته شده را به نمایش بگذارد.

برنامه نویس طرح های برنامه ای که مهندس و تحلیلگر نرم افزار تهیه کرده را به صورت دستورالعمل های مناسب کامپیوتر در می آورد سپس برنامه ها و کدهای تولید شده را اشکال زدایی و تست می کند تا به نتایج مورد نظر برسد. برنامه نویس ارتباط نزدیکی با طراح نرم افزار دارد در حالی که در برخی حوزه ها کار آنها مشترک است. به این صورت که برنامه نویس می تواند کارهای معمول طراح مانند طراحی برنامه ها را انجام دهد. این مستلزم طرح ریزی نرم افزار، ایجاد مدل ها و فلوچارت های نشان دهنده چگونگی نوشتن کد ها و طراحی رابط کاربری سیستم است.

برخی از برنامه ها نسبتا ساده اند و زمان کمی برای نوشتن آنها لازم است مانند برنامه های موبایل(Mobile application) . برخی برنامه های دیگر مانند سیستم های عامل کامپیوتر پیچیده ترند و کامل کردن آنها در حدود یک سال یا بیشتر زمان می برد.

نرم افزار به عنوان یک خدمت ،(SaaS) یک مفهوم جدید و حوزه رو به رشدی می باشد که شامل برنامه های کاربردی است که از طریق اینترنت ارائه می شود. اگرچه معمولا برنامه نویسان باید برنامه هایشان را برای کاربرد داشتن در محیط های مختلفبازنویسی کنند ، اما برنامه های کاربردی که با استفاده از SaaS تولید می شوند، در همه محیط ها (platform) کار می کنند و نیازی به تغییر و به روز رسانی ندارند. در این حوزه برنامه نویسان فرصت بیشتری دارند که به تولید نرم افزارهای جدید بپردازند.

برنامه نویس معمولا به تنهایی کار می کند ولی برخی اوقات در پروژه های بزرگ با سایر متخصصان کامپیوتر به صورتی تیمی همکاری می کند. به علت اینکه برنامه نویسی را در هرجایی می توان انجام داد، بسیاری از برنامه نویسان به صورت دورکاری فعالیت می کنند و به قولی آزادکار (Freelancer) هستند.

وظایف برنامه نویس

  • نوشتن برنامه های کامپیوتر در زبان های مختلف مانند c++ و Java  مطابق با نظر طراح (در پروژه های گروهی) یا کارفرما و مشتری (در پروژه های فردی)
  • به روز کردن و گسترش برنامه های موجود با توجه به نیاز کارفرما یا نیاز بازار
  • تست و اشکال زدایی برنامه های تولید شده
  • استفاده از کتابخانه کدها برای سهولت در نوشتن برنامه ها
  • بررسی مداوم فن آوری های جدید در حوزه برنامه نویسی و استفاده از آخرین تکنیک ها برای نوشتن کدها و برنامه های جدید
  • تهیه برنامه های لازم به منظور اخذ گزارشات از عملکرد سیستم ها و بررسی مستمر برای ارتقاء کارآیی آنها
  • همکاری با طراحان، تحلیل گران، کارشناسان شبکه و بانک های اطلاعاتی به منظور ایجاد تسهیلات لازم در بکارگیری سیستم های مورد نظر
  • همکاری با گرافیست ها و طراحان گرافیکی برای زیباتر شدن ظاهر نرم افزار تولیدی

دانش و مهارت مورد نیاز شغل برنامه نویس

  • تفکر تحلیلی به منظور درک کامل نتایج کدهای نوشته شده و تداعی نرم افزار مورد نظر
  • تمرکز بالا به منظور جلوگیری از خطا و اشتباه در تولید کدهای جدید و حفظ یکپارچگی در کدهای تولید شده
  • دقت و توجه به جزئیات به منظور جلوگیری از خطا و اشتباه
  • توان حل مساله – زیرا در بسیاری از موارد کد نویسی کامپیوتر دارای پیچیدگی های زیادی است و برنامه نویس باید قدرت تصمیم گیری و حل مساله را داشته باشد
  • ابتکار و خلاقیت – زیرا یک برنامه نویس در صورتی می تواند به موفقیت برسد و برنامه ای که نوشته خریدار داشته باشد که از خلاقیت و ابتکار در تولید آن استفاده کند و نرم افزاری تولید کند که دارای ویژگی های جدید بوده و نیاز کاربران را در حوزه مورد نظر به خوبی مرتفع نماید.
  • توانایی کار تیمی – زیرا در برخی از پروژه ها کار برنامه نویسی به صورت تیمی انجام می شود و برنامه نویس باید توانایی و مهارت کار تیمی را داشته باشد.

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل برنامه نویسی

برای آموزش برنامه نویسی می توان در کلاسهای آزاد آموزشی شرکت کرد و یا تحصیلات دانشگاهی کسب کرد .کارفرمایان برای استخدام برنامه نویس، معمولا به داشتن تجربه و تسلط بر زبان های برنامه نویسی فرد متقاضی، بسیار اهمیت می دهند.

در مجموع فارغ التحصیلان مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی فناوری اطلاعات و یا کارشناسی ارشد در یکی از گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر و گرایش های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات آمادگی بیشتری برای ورود به این شغل دارند. در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش و در دانشگاه علمی کاربردی هم رشته کامپیوتر وجود دارد که دانش آموختگان آنها نیز می توانند شغل برنامه نویسی را انتخاب کنند.

بازارکار و فرصت شغلی برنامه نویس

صنعت کامپیوتر و فناوری اطلاعات در جهان رو به رشد می باشد و به تبع آن تقاضا برای انواع نرم افزارهای کامیپوتری جدید در صنایع مختلف نیز در حال افزایش است. در کنار این مورد، با توجه به توسعه کامپیوتر و نفوذ آن به داخل تقریبا همه خانواده ها، شرکت ها و صنایع و وابستگی بیش از پیش جوامع به این دستاورد بزرگ بشر، حوزه برنامه نویسی کامپیوتر نیز در حال رشد است و زمینه های کاری بسیار زیادی را برای آن می توان تصور کرد. از کارکردن در واحد فناوری اطلاعات سازمان های دولتی تا کار کردن در یک شرکت تولید کننده محصولات نرم افزاری و یا کار کردن به صورت پروژه ای و شخصی(Freelancing). عامل مهم در یافتن شغل مناسب در این حوزه، داشتن تجربه، تخصص و تسلط بر تکنولوژی و زبان های برنامه نویسی روز دنیاست.

در ایران در سال های گذشته میزان استخدام برنامه نویسان کامپیوتر، مخصوصا آن گروهی که به زبان های برنامه نویسی تحت وب تسلط بیشتری داشته اند، با نرخ قابل قبولی در حال افزایش بوده است و به دلیل توسعه صنعت نرم افزار در داخل کشور پیش بینی می شود این روند همچنان ادامه یابد. البته آمار و اطلاعات دقیقی از سوی مراجع ذیصلاح در این خصوص اعلام نگردیده است.

 اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

sami سه شنبه 26 اسفند 1399 زمان : 15:19 نظرات (0)
بازدید : 67

نقشه‌بردار یا نقشه‌نگار فردی است که در شاخه‌ای از علوم مهندسی تحصیل‌کرده است که به جمع‌آوری، آماده‌سازی، ذخیره‌سازی، پردازش، مدیریت، تحلیل، تلفیق، بازیابی و انتقال داده‌های مکان مرجع می‌پردازد. به‌طورکلی عملیات نقشه‌برداری عموماً شامل دو مرحله برداشت (اندازه‌گیری و محاسبه) و ارائه نتایج کار است که در مرحله اندازه‌گیری، از وسایل و دستگاه‌هایی نظیر توتال استیشن‌ها، تئودولیت‌ها، جی‌پی‌اس و بسیاری از موارد دیگر در کنار روش‌های مختلف کار استفاده می‌شود تا داده‌های لازم برای مرحله دوم به دست آید. سپس نتایج کار به صورت‌های نقشه و یا جدول به کارشناسان مربوطه ارائه می‌دهند.

توضیحات شغل

جمع آوری، تحلیل، و تفسیر اطلاعلت جغرافیایی ارایه شده توسط نقشه برداری سطوح زمین، عکس های هوایی، و داده های ماهواره ای. تحقیق، مطالعه، و تهیه نقشه ها و ذیگر داده های دیجیتال یا گرافیک فضایی برای اهداف حقوقی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی، و طراحی. ممکن است لازم باشد با سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی(GIS) کار کند. طراحی و ارزیابی الگوریتم ها، ساختارهای داده، و محیط های کاربری برای GIS و سیستم های نقشه برداری نیز می توانند از وظایف محوله باشند.

دانش ها :

جغرافی : دانش اصول و روشهای تشریح ویژگی های عوارض زمین، دریا و توده های هوایی، از جمله مشخصات فیزیکی، موقعیت، روابط متقابل و پوشش گیاهی و جانوری و زیست انسانی

کامپیوتر و الکترونیک : شامل دانش تخته مدارها، پردازشگرها، تراشه ها، وسایل الکترونیکی، سخت افزار و نرم افزار، مشتمل بر برنامه های کاربردی و برنامه نویسی.

زبان فارسی : شناخت ساختار و محتوای زبان فارسی، از جمله معانی و املای واژگان و قواعد ترکیب و دستور زبان

طراحی : دانش فنون طراحی، ابزارها و اصول تولید مدل ها، نقشه های فنی، نقشه ها و طرح های فنی دقیق است.

دانش ریاضیات : شامل علم محاسبات، جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار و کاربردهای آنها است.
مهارت ها :

فهم مکتوبات : درک جملات و پاراگراف های نوشته شده در گزارش های مرتبط با کار

گوش دادن فعالانه : توجه کامل به آنچه که مردم می گویند، وقت گذاشتن برای درک نکات مطرح شده، پرسیدن سوالات مناسب، قطع نکردن سخن دیگران در زمان نامناسب.

تفکر انتقادی : استفاده از منطق و استدلال برای شناخت نقاط ضعف و قوت راهکارهای جایگزین یا رویکردهای مطرح شده در مواجهه با مسائل

نویسندگی : انتقال کارآمد در نوشتن به صورت مناسب برای رفع نیازهای مخاطب.

مدیریت زمان : مدیریت زمان خود و دیگران

یادگیری فعالانه : شناخت مفاهیم و معانی اطلاعات جدید برای حل مسائل جاری و آینده یا تصمیم سازی

توانمندی ها :

درک شفاهی : توانایی شنیدن و فهم اطلاعات و نظرات گوینده از خلال واژه ها و جملات

دید نزدیک : توانایی دیدن جزئیات از نزدیک (در چند قدمی)

بیان شفاهی : توانایی انتقال اطلاعات و نظرات در گفتگوها به گونه ای که دیگران بتوانند آنها را درک کنند.

درک نوشتاری : توانایی خواندن و درک اطلاعات و نظرات مکتوب.

بیان نوشتاری : توانایی انتقال اطلاعات و ایده ها در نوشته ها به گونه ای که دیگران بتوانند آن را بفهمند.

استدلال استقرایی : توانایی ترکیب اجزا یا اطلاعات متفاوت برای ایجاد قواعد یا نتایج عمومی (از جمله ربط دادن اتفاقات در ظاهر بی ربط)
فعالیتهای حرفه :

تعامل با کامپیوترها : استفاده از کامپیوترها و سیستمهای کامپیوتری (شامل سخت افزارها و نرم افزارها) برای اجرای برنامه ها، نوشتن نرم افزارها، ورود داده ها، نصب کاربری ها یا فراوری اطلاعات

کسب اطلاعات : مشاهده، دریافت یا هر روش دیگر کسب اطلاعات از تمام منابع اطلاعاتی مناسب

بروزسازی و به کار گیری دانش مناسب : به روز رسانی دانش فنی و استفاده از آن در فعالیت های مربوط به شغل

پردازش و فراوری اطلاعات : گردآوری، کدگذاری، طبقه بندی برآورد کردن، جدول بندی، بازبینی و تأیید اعتبار اطلاعات و داده ها

ایجاد ارتباط با سرپرست، همقطاران یا زیردستان : تأمین اطلاعات برای زیردستان، همکاران و سرپرستان از طریق تلفن، گزارش ها و فرم های نوشتاری، پست الکترونیکی یا ارتباط فردی

شناسایی اهداف، اقدامات و رویدادها : شناسایی اطلاعات از طریق طبقه بندی، ارزیابی و سنجش، و تشخیص تفاوتها یا تشابهات و نیز تشخیص تغییراتشان در شرایط یا وقایع مختلف

شرح کار :

اهمیت صحیح و دقیق بودن : دقت بالا و صحت زیاد در انجام شغل تا چه اندازه مهم است؟

حضور در محیط های محصور با شرایط محیطی کنترل شده : این شغل تا چه حد نیازمند کار در محیط محصور با شرایط محیطی کنترل شده است؟

صرف زمان برای نشستن : شغل تا چه اندازه نیازمند نشستن است؟

اهمیت تکرار وظایف مشابه : تکرار وظایف فیزیکی مشابه (مانند تایپ کردن) یا وظایف ذهنی (مانند ورود اطلاعات در دفتر کل) به صورت مداوم و بدون توقف با هدف انجام شغل تا چه حد اهمیت دارد؟

مذاکرات رودررو : این شغل تا چه حد نیازمند مذاکره رودررو یا گروهی با مردم است؟

پست الکترونیکی (ایمیل) : در شغل تا چه حد از پست الکترونیکی استفاده می شود؟

علایق :

واقع گرایی : واقعگرایی شغلی در اغلب مواقع شامل فعالیت هایی است که مسائل و راه حل های عملی را دربر می گیرد. این امور غالباً با گیاهان، حیوانات و مواد موجود در جهان واقعی (همچون چوب، ابزارها و ماشین آلات) مرتبط است. اغلب شغل ها مستلزم کار در خارج بوده و کمتر با کارهای کاغذی یا کار در مجاورت دیگران مرتبط هستند.

متعارف : شغل هایی که قاعده مند شده و مستلزم پیروی از روش های جا افتاده و فعالیت های عادی شده هستند؛ سر و کار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده های دقیق است تا نظرات شخصی.

پژوهشگرانه : شغل های پژوهشگرانه غالباً شامل کار با ایده ها است و نیازمند تفکر بسیار زیادی است. این شغل ها می تواند شامل جستجوی حقایق و کشف راه حل مسائل به صورت ذهنی باشد

هنری : شغل های هنری به کرّات مستلزم کار با شکل ها، طرح ها و الگو ها است. این شغل ها اغلب نیازمند خودابرازی بوده و کار در آنها مقیّد به قواعد سفت و سخت نیست.

تجاری : شغل های تجاری دربردارنده راه اندازی و اجرای پروژه ها است. و می تواند رهبری و هدایت افراد و تصمیم سازی های متعدد را در بر بگیرد. گاهی اوقات این شغل ها نیازمند مواجهه با ریسک بوده و اغلب با کسب و کار در ارتباط هستند.

اجتماعی : شغل های اجتماعی اغلب شامل کار با مردم، تعامل با آنها و آموزش آنها است. این شغل ها اغلب متضمن کمک و یا خدمات رسانی به دیگران است.
سبک کار :

توجه به جزئیات : شغل نیازمند داشتن دقت درباره جزئیات و انجام وظایف کاری است.

قابل اعتماد بودن : شغل نیازمند اعتماد، مسئولیت پذیری و عمل به تعهدات است.

همکاری : شغل نیازمند داشتن روحیه خوش با دیگران و به تصویر کشیدن نگرش همکاری و پاک طینتی است.

موفقیت/تلاش : شغل نیازمند ایجاد و حفظ اهداف چالشی موفقیت فردی و به کارگیری تلاش در جهت تسلط بر وظایف است.

صداقت و درستکاری : شغل نیازمند درستکاری و توجه به مسائل اخلاقی است.

تفکر تحلیلی : شغل نیازمند تحلیل اطلاعات و استفاده از منطق برای حل مسائل و مشکلات مرتبط با کار است.

ارزشهای شغل :

موفقیت : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مشاغلی نتیجه گرا هستند که به کارکنان اجازه می دهند از قوی ترین توانمندی هایشان استفاده کرده و از شغل شان احساس رضایت کنند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از نیاز به استفاده از توانمندی ها و دستیابی به موفقیت است.

استقلال (به عنوان ارزش) : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان تصمیم گیری شخصی و کار براساس تمایلاتشان را فراهم می کنند. نیازهای متناسب با این ارزش شامل خلاقیت، پاسخگویی و خودکار بودن است.

شرایط کاری : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، قادرند برای کارکنان امنیت شغلی و شرایط کاری مناسب را به وجود بیاورند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: فعالیت، حقوق و مزایا، استقلال، امنیت و شرایط کاری

پشتیبانی : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مدیریت پشتیبانی که بتواند پشت کارکنان بایستد را ارائه می دهند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: سیاستهای سازمانی، نظارت بر ارتباطات انسانی و نظارت فنی.

شناخت : مشاغلی که این ارزش شغلی را بر برآورده می سازند، امکان پیشرفت، پتانسیل لازم برای رهبری و اعتبار مناسب را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: نیاز به پیشرفت، برخورداری از اختیار، شناخت و موقعیت اجتماعی مناسب.

ارتباطات : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان خدمت رسانی به دیگران و کار با همکاران در یک محیط دوستانه و غیررقابتی را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: همکاری، ارزشهای اخلاقی و خدمات اجتماعی.

 اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

sami سه شنبه 26 اسفند 1399 زمان : 15:18 نظرات (0)
بازدید : 53

 

دلیلی وجود دارد که برای جلسات زمان مشخص و برای کارها ضرب‌العجل تعیین می‌کنیم. این کار به ما اجازه می‌دهد تا برای تلاش‌های‌مان برنامه ریزی کنیم، هدر رفتن زمان را به حداقل برسانیم و انتظارات‌مان را مشخص کنیم. تصور کنید که اگر همه آرام و بی‌خیال بودند چه پیش می‌آمد؟ مطمئنا تصورش سخت نیست، همین هفته‌ی گذشته ۱۳ نفر (بله، تعدادشان را شمردم) دیر به جلسه آمدند یا کارهای‌شان را در موعد مقرر تحویل ندادند. به نظر می‌رسد این در بین مردم تبدیل به یک اپیدمی شده که در چنین مواقعی خیلی ساده و با گفتن «ببخشید دیر شد»، «شرمنده، اشتباه شد» و «می‌دونید، پیش می‌آید دیگه» قضیه را به آرامی تمام کنند. در این مواقع معمولا پاسخی که انتظار شنیدنش را دارند این است: «اشکالی ندارد»، اما در حقیقت «اشکال دارد». مشکل اینجاست:
بی‌احترامی: وقت‌شناس بودن یعنی احترام گذاشتن. نشان می‌دهد که شما برای افراد دیگر ارزش قائل هستید. اگر به کسانی که در جلسه شرکت کرده‌اند احترام نمی‌گذارید، اصلا چرا می‌خواهید آنها را ملاقات کنید؟
بی‌ملاحظگی: دیر رسیدنِ غیرعمد نشان می‌دهد زندگی دیگران برای شما اهمیتی ندارد. خیلی راحت، برای‌تان مهم نیست.
دست‌بالا گرفتن: دیر رسیدنِ عمدی به قدرت مربوط می‌شود. این کار یعنی می‌خواهید به فرد دیگر نشان دهید که آدم مهمی هستید و در رابطه خود را دست‌بالا می‌گیرید.
عدم اعتماد: وقتی به جلسه‌ای دیر می‌رسید یا کارتان را به موقع تحویل نمی‌دهید اعتبارتان زیر سؤال می‌رود. اگر نتوانند روی شما در وقت‌شناسی حساب کنند، چطور می‌توانند در مورد مسائل مهم‌تر به شما اعتماد کنند؟
زیان‌‌آوری: تصور کنید که ۵ نفر قرار است ساعت ۲ بعداز‌ظهر جلسه داشته باشند. وقتی شما ده دقیقه دیر می‌رسید، ۴۰ دقیقه از وقت دیگران را به هدر می‌دهید. فرض کنید پرداختی سازمان به این افراد ۲۰۰ دلار در ساعت باشد. آیا ۱۳۳ دلار از دست رفته را شما می‌پردازید؟ به هر‌حال یک نفر باید هزینه‌ی این ضرر را جبران کند.
بی‌نظمی: اگر نتوانید از تقویم‌تان به درستی استفاده کنید، چطور می‌توانید به بقیه‌ی قسمت‌های زندگی‌تان سر‌و‌سامان دهید. دیر رسیدن به این معنی است که حساب‌وکتاب زندگی‌تان را ندارید.
پرمشغلگی: همه تمایل دارند پرمشغله بودن را به حساب مهم بودن بگذارند، اما یک فرد موفق می‌داند که پرمشغله بودن به معنای عدم توانایی در اولویت بندی کارها یا ناتوانی در «نه» گفتن است.
بی‌ثباتی: خیلی از افراد در آخرین لحظه تصمیم می‌گیرند از زیر بار کاری که متعهد شده بودند، شانه خالی کنند. واقعا کارشان خنده دار است.
خودبزرگ‌بینی: با اینکه خیلی‌ از فراد از هشت سالگی به بعد این رفتار را ترک می‌کنند، اما هنوز هم خیلی‌ها هستند که خود را در مرکز کائنات می‌بینند. این موضوع جالبی نیست. به آن، سندروم دونالد ترامپ نیز می‌گویند. دوست دارید شما را با دونالد ترامپ مقایسه کنند؟
همان‌طور که قبلا گفتم به‌ندرت پیش می‌آید که دیر برسم. گاهی وقت‌ها واقعا یک کار ضروری پیش می‌‌آید، یا اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای می‌افتد. وقتی تأخیر دارم، سعی می‌کنم با جزئیات دلیل دیر رسیدنم را توضیح دهم، از صمیم قلب عذزخواهی کنم، به افرادی که در انتظارم بودند اطمینان دهم که این موضوع برایم خیلی مهم است و دیگر هرگز تکرار نخواهد شد.
اهمیت دادن به وقت‌شناسی به معنای استرس داشتن یا قضاوت کردن افراد نیست. در واقع کاملا برعکس، باعث می‌شود در زندگی‌مان و در میان دوستان یا همکاران‌مان، جای بیشتری برای افراد قابل اطمینان، باملاحظه و منطقی باز کنیم. تصور کنید اگر همه‌ی مردم کارهایی که بر عهده‌شان بود را به‌درستی انجام می‌دانند، دنیا چه مکان آرامش‌بخشی می‌شد. بهترین کار این است که از خودتان شروع کنید و شعاری که از کودکی به من آموخته‌اند را سرلوحه‌ی زندگی‌تان قرار دهید: «به موقع یعنی، ۵ دقیقه زودتر؛ سرِ وقت رسیدن، دیر است و دیر رسیدن قابل قبول نیست.»

«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

در دنیای شلوغ و پر از حواسپرتی که باعث می‌شود همه چیز را به دقیقه آخر موکول کنیم، وقت شناسی چیزی است که بسیاری از مردم باید برای درک و رعایت کردن آن واقعا تلاش می‌کنند. با این حال، همان طور که آلبرت انیشتین می‌گوید، زمان نسبی است. چند دقیقه دیر رسیدن به قرار ملاقات ممکن است در یک کشور یک رفتار زشت اجتماعی باشد، اما در کشور دیگر یک رفتار کاملا قابل قبول و عادی باشد.

کره جنوبی از بسیاری جوانب یک جامعه بسیار منظم است. تاثیر مکتب کنفوسیوس در همه جنبه‌های زندگی روزمره دیده می‌شود و در راس آن «حفظ ظاهر» قرار دارد. در نتیجه باید ارزش و احترام خود را حفظ کرد که یکی از راه‌های آن همیشه «وقت شناس» بودن است و بی توجهی به این موضوع، نشانه بی‌تربیتی و بی‌شرمی تلقی می‌شود.

اغلب گفته می‌شود که مردم مالزی نگرش بسیار ضعیفی نسبت به وقت شناسی در حوزه فردی و حرفه‌ای دارند. که ترافیک همیشگی و عملکرد ضعیف سیستم حمل و نقل عمومی را می‌توان از دلایل آن دانست که بسیاری از مردم مالزی هر روز با آن دست به گریبان اند.

برخی اوقات، فکر می‌کنیم مفهوم یک چیز در همه دنیا مشترک است، اما کشورهای مختلف تعارف متفاوتی برای آن دارند، حتی لازم نیست دو کشور در دو سوی دنیا قرار گرفته باشند. مثلا، در چین عجیب است که کسی به موقع سر قرار با دوستانش برسد. نباید زیاد دیر کنید، اما ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تاخیر خوب است.

اما این نگرش در ژاپن جواب نمی‌دهد. ژاپنی‌ها با زمان شوخی ندارند و تاخیر معمولا باعث شرمندگی و ابراز پشیمانی عمیق می‌شود. اما جوانان امروزی در ژاپن راحت تر از نسل‌های قدیمی‌تر با این مساله کنار می‌آیند و شاید از شما انتظار نداشته باشند که به خاطر تاخیر خودتان را زیاد سرزنش کنید.

تا به حال داستان مردی را شنیده اید که به موقع سر یک جلسه کاری در مکزیک حضور یافته باشد؟ او مجبور شد منتظر بماند. روز بعد درمورد قرار با دوستانش هم همین اتفاق افتاد. اشتباه نکنید، به این خاطر نبود که او دوش نگرفته بود یا مثل مترسک لباس پوشیده بود، بلکه به این دلیل بود که در مکزیک فقط از خارجی ها انتظار وقت شناسی دارند. ولی خودشان زیاد به آن پایبند نیستند.

در آلمان وقت شناس بودن تاکتیک خطرناکی است، چون میزبان شما احتمالا زودتر منتظر شماست و به این فکر می‌کنید شما در این دنیا چطور می‌توانید اینقدر نادان باشید که اجازه دهید برخی شرایط پیش بینی نشده شما را حتی یک ثانیه به تاخیر بیندازند.
وقت شناسی در نیجریه مفهوم چندان مهمی نیست. با وجود بیش از ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت، شاید منصفانه نباشد که آن را به همه تعمیم دهیم، اما این چیزی است که نیجریه به آن شهرت دارد. شاید مسائل مربوط به زیرساخت‌ها و ترافیک به مرور زمان باعث بی تفاوتی نسبت به وقت شناسی و به موقع رسیدن شده باشد.

 اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

sami سه شنبه 26 اسفند 1399 زمان : 14:35 نظرات (0)
بازدید : 39

چرا برخی افراد در برخورد با عوامل استرس زا انعطاف پذیری خاصی دارند، خود را نمی بازند ، بی قرار نمی شوند، و داستان های ذهنی درست نمیکنند ، ولی بعضی دیگر برای مقابله با چنین عواملی مشکل دارند؟
همه ما کم و بیش روزهای سختی را در زندگی تجربه کرده ایم. روزهایی چون روزهای بی پولی، بیکاری، تنهایی و اما آن چه مهم است تاب و تحملی است که ما در چنین روزهایی از خود نشان می دهیم؛
اینکه چقدر دست و پای مان را گم میکنیم و مشوش میشویم ، یا بدون دستپاچه شدن ، سعی می کنیم برای هر چالش جدیدی راهکار پیدا کنیم .
این قدرت از درون خود ما سرچشمه می گیرد و با یکی از ویژگی های مهم روانی به نام «انعطاف پذیری» ارتباط پیدا می کند.

انعطاف پذیری به معنای توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف پذیر به استرس های زندگی است.
انعطاف پذیری ، مشکلات زندگی را کم نمی کند، بلکه به افراد قدرت می دهد تا با جریان زندگی حرکت کنند.
انعطاف پذیری توانایی سازگاری موفقیت آمیز با شرایط استرس زا و چالش برانگیز است.
انعطاف پذیری نقش حیاتی در سلامت روانی افراد دارد و به صورت توانایی فرد در سازگاری با یک موقعیت غیر منتظره ،تهدیدآمیز یا آزاردهنده تعریف می شود.

انعطاف پذیری ظرفیت گذشتن از دشواری پایدار و ترمیم خویشتن است.

این ظرفیت می‌تواند به فرد کمک کند پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار زندگی بگذرد و با وجود قرار گرفتن در معرض تنش های شدید، شایستگی های اجتماعی، تحصیلی و شغلی خود را ارتقاء ببخشد و متمایز شود.

ویژگیهای افراد انعطاف پذیر

اشخاص انعطاف پذیر هم درباره دنیای درونی و هم درباره دنیای بیرونی کنجکاو هستند و زندگی آنها از لحاظ تجربه غنی است، چون تجارب جدید را می‌پسندد و می‌خواهند آنها را لمس کنند. آنها گاه خود به دنبال تجارب می‌روند و سعی می‌کنند انواع مختلفی از تجربه را داشته باشند. آنها مایل به پذیرش عقاید جدید و ارزش غیر متعارف بوده و برای شنیدن و گوش کردن و بررسی عقاید جدید و اندیشه‌های نو رغبت نشان می‌دهند. آنها چسبندگی کمتری به عقاید خود ، یا به عقاید سنتی نشان می‌دهند. البته این مساله بدان معنی نیست که آنها همواره در صدد پذیرش عقاید جدید هستند. ممکن است چنین اتفاقی بیافتد یا نیافتد.

آنها تمایل دارند این ایده‌های جدید را بشنوند، بررسی کنند و مورد توجه قرار دهند، هر چند آنها را بپذیرند یا نپذیرند. این افراد هیجانی‌تر هستند و انواع مختلفی از هیجانات مثبت و منفی را تجربه می‌کنند و شدت تجربه این هیجانات در آنها بیشتر از سایر افراد است. اشخاص انعطاف پذیر غیر سنتی و غیر متعارف هستند. علاقمند هستند همیشه سوال کنند و آماده پذیرش عقاید سیاسی و اجتماعی اخلاقی هستند. این تمایلات به این معنی نیست که آنها افرادی غیر اصولی هستند و پایبندی به اصول و عقاید خود ندارند. یک فرد انعطاف پذیر ممکن است به سیستم ارزشهای خود مسئولانه پاسخ دهد و همچون یک سنت گرا از آنها دفاع کند.

ویژگیهای افراد انعطاف ناپذیر

افراد انعطاف ناپذیر افراد بسته‌تری هستند. تجارب جدید چندان برای آنها جذاب نیست و احساس راحتی بیشتری با تجارب قدیمی خود دارند. آنها تمایل دارند رفتار متعارف‌تری داشته باشند و دیدگاه خود را حفظ کنند. علاوه بر این در برخورد با تجارب تازه‌های آشناتر را ترجیح می‌دهند. بطوری که در انتخاب یک موضوع ، موضوعی را که آشنایی بیشتری با آن احساس می‌کنند، بدون در نظر گرفتن سایر عوامل با احتمال بیشتری انتخاب کنند.

در زندگی روزمره ممکن است رفت و آمد از یک مسیر را که به آن عادت کرده‌اند ترجیح دهند و به سختی حاضر به تغییر مسیر خود شوند. با اینکه این افراد حیطه محدودتری را برای فعالیت انتخاب می‌کنند، اما ثبات بیشتری در علاقه به حیطه فعالیت خود نشان می‌دهند. همچنین آنها تمایلی به حفظ وضعیت اجتماعی و سیاسی هستند. تغییرات جدید در این افراد کمی تنش و ناراحتی ایجاد می‌کند تا زمانی که به این تغییرات جدید خوگیری پیدا کنند.

 

انعطاف پذیری یا انعطاف ناپذیری ، کدامیک؟

از نظر روانشناسان افراد انعطاف پذیر ، افراد سالمتر و رشد یافته‌تری هستند. آنها در مورد تغییرات اجباری واکنش مناسبتری دارند و راحتتر آنهارا تحمل می‌کنند به عنوان مثال زندگی یک فرد انعطاف پذیر در یک زمینه فرهنگی متفاوت از فرهنگ خود آسانتر و قابل تحملتر خواهد بود تا یک فرد انعطاف ناپذیر که به سختی می‌تواند چنین شرایطی را تحمل کند. چنین تفاوتهایی را بین دانشجویان ساکن در خوابگاه براحتی می‌توان مشاهده کرد .

اینکه تطابق با شرایط جدید برای همه افراد با کلی سختی همراه است، اما افراد انعطاف ناپذیر ناراحتیهای بیشتری نشان می‌دهند. در هر حال و با وجود این مسائل ارزش انعطاف پذیری یا انعطاف ناپذیری بستگی به اقتضای شرایط و موقعیتها دارد. برخی موقعیتها متضمن انعطاف پذیری هستند و برخی شرایط انعطاف ناپذیری را بیشتر نیاز دارند. در واقع افراد هر گروه می‌توانند کارهای مفید و مؤثری در جامعه انجام دهند.

زمینه‌های انعطاف پذیری

زمینه‌هایی که افراد در آن انعطاف پذیری یا انعطاف ناپذیری مختلف هستند. مثل زمینه فعالیتها ، عقاید ، اندیشه‌ها ، احساسات و غیره. برخی افراد در زمینه فعالیت و عمل انعطاف پذیر هستند. آنها در فعالیتهای مختلف ، رفتن به مکانهای جدید و خوردن غذاهای غیر معمول و تفریحات متعدد و ... از خود انعطاف پذیری نشان می‌دهند. آنها تازگی و تنوع را در فعالیتها ترجیح می‌دهند و سرگرمیهای مختلفی دارند. برعکس ، افراد انعطاف ناپذیر در این حوزه تغییر در فعالیت برایشان مشکل است و ترجیح می‌دهند در وضعیت ثابتی باقی بمانند.

در زمینه عقاید نیز انعطاف پذیری افراد می‌تواند متفاوت باشد. افرادی که در این حوزه انعطاف پذیرند از محرکات ذهنی لذت می‌برند گرایش بیشتری به بحثهای فلسفی ، اجتماعی و سیاسی دارند. برعکس افراد انعطاف ناپذیر در این حوزه اطلاعات محدودتری دارند و تمام اطلاعات آنها محدود به حوزه کاری خودشان می‌شوند، نه به سایر مسایل اطراف آنها. در زمینه ارزشها نیز افرادی که در این حوزه انعطاف پذیرند، آمادگی برای امتحان مجدد ارزشهای مذهبی ، سیاسی و اجتماعی دارند. افراد غیر منعطف در این حوزه متمایل به پذیرش اقتدار و افتخارات سنتی هستند و سعی می‌کنند این افتخارات را حفظ نمایندانعطاف پذیری در ارزش می‌تواند نقطه مقابل دگماتیزم یا جزم گرایی باشد.

 اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه


sami سه شنبه 26 اسفند 1399 زمان : 14:33 نظرات (0)
بازدید : 58

مهندسی برق الکترونیک یکی از گرایش های رشته برق محسوب می شود که می توان از آن به عنوان زیربنا و بیس تمام گرایش های رشته برق نام برد. رشته الکترونیک به معرفی و تشریح کامل مدارهای الکترونیکی مختلف مانند تلفن همراه، لپ تاپ، کامپیوتر و دیگر سیستم های پیشرفته می پردازد. دانشجو در طول مدت تحصیل رشته الکترونیک با اصول طراحی تمام مدارهای الکترونیک و نحوه کارکرد آن ها آشنا می شود.

به عبارت ساده تمام تجهیزات الکترونیکی که در اطراف ما وجود دارد توسط متخصصان الکترونیک طراحی و ساخته شده و می توان رشته الکترونیک را به علم طراحی مدارهای مختلف که با ولتاژ و جریان کم کار می کنند تلقی کرد.

البته امروزه رشته الکترونیک نیز به دلیل گسترده شدن به گرایش های مختلفی مانند الکترونیک هواپیمایی، الکترونیک و مخابرات دریایی، الکترونیک مدار مجتمع، الکترونیک افزاره های میکرو نانو الکتریک و الکترونیک دیجیتال تبدیل شده که هر کدام به ارائه یکی از مباحث تخصصی حوزه الکترونیک می پردازد.

 مهندسی برق

گرایش الکترونیک :

الکترونیک علمی است که به بررسی حرکت الکترون در خلاء، در مواد رسانا و یا نیمه رسانا و اثرات و کاربردهای آن می پردازد. با توجه به این تعریف، مهندس الکترونیک در زمینه ساخت قطعات الکترونیک و کاربرد آن در مدارها فعالیت می کند. البته متاسفانه به علت عدم توانایی رقابت در بازار با برند های مشهور موجود، در ایران درسطح وسیع تولید قطعات الکترونیکی صورت نمی گیرد.

گرايش الكترونيک به دو زير بخش عمده تقسيم می شود. بخش اول ميكروالكترونيک است كه شامل علم مواد، فيزيک الكترونيک، طراحي و ساخت قطعات از ساده ترين آنها تا پيچيده ترين آنها است و بخش دوم نيز مدار و سيستم ناميده مي شود و هدف آن طراحی و ساخت سيستم ها و تجهيزات الكترونيكي با استفاده از قطعات ساخته شده توسط متخصصان ميكروالكترونيک است.

 اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

sami شنبه 23 اسفند 1399 زمان : 20:07 نظرات (0)
بازدید : 48

کارشناس صنایع غذایی مناسب شماست اگر:

اگر شما دقت و تمرکز زیادی داشته و به تولید و تهیه مواد غذایی علاقه زیادی دارید،کارشناس صنایع غذایی، شغل ایده آل شماست.

امروزه صنایع تولید انواع مواد غذایی مختلف در جهان بسیار رشد کرده است. به دلیل تغییر سبک زندگی مردم و افزایش نیاز به مواد غذایی بسته بندی شده، هر از چند گاهی شاهد ظهور یک کارخانه جدید مواد غذایی هستیم. برای اینکه محصولاتی سالم و باکیفیت بدست مصرف کننده برسد، کارهای زیادی در کارخانه اعم از استفاده از روش های بهینه در تولید مواد غذایی، طراحی فرآیندهای مناسب برای تولید، کنترل و نظارت دائم بر سلامت مواد اولیه و محصولات تولیدی و ...انجام می شود

کارشناس صنایع غذایی کیست؟

متخصص صنایع غذایی با توجه به رشته ای که در آن تحصیل و تخصصی که آموخته است، در فرآیند تولید مواد غذایی وظایف خاصی را برعهده دارد. البته برخی از وظایف آنها با یکدیگر مشترک می باشد.

کار متخصص صنایع غذایی که در رشته علوم و صنایع غذایی تخصص دارد، کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی در فرآیند تولید می باشد. کار این فرد با سلامت افراد جامعه رابطه نزدیکی دارد. متخصص صنایع غذایی معمولا مسئول فنی کارخانه های تولید مواد غذایی می باشند. در هر کارخانه باید از همان ابتدا که مواد اولیه وارد می شوند تا زمانی که محصولات بسته بندی و آماده عرضه می گردد، کنترل و نظارت کافی توسط مسئول فنی وجود داشته باشد. این فرد در مراحل مختلف از مواد در حال تولید نمونه برداری کرده و آن را در آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار می دهد. متخصص صنایع غذایی در مورد اصول و روش های نگهداری، بسته بندی و کنترل کیفی مواد غذایی دانش و تخصص لازم را دارا می باشد.

متخصص (مهندس) صنایع غذایی که در گرایش صنایع غذایی مهندسی کشاورزی تحصیل کرده است، در زمینه روش ها و عملیاتی که مواد خام (اعم از محصولات کشاورزی و دامی) را به مواد غذایی قابل مصرف و باارزش تبدیل می کند، دانش و تخصص دارد. این روش ها در حوزه نگهداری، فرآوری و تبدیل، بسته بندی و حمل و نقل مواد غذایی می باشد. رشد جمعیت کشور و نیاز به مواد غذایی بیشتر همراه با وجود ضایعات بالای در بخش  کشاورزی و دامی موجب شده تا حضور این متخصصان برای رفع این مشکلات بسیار ضروری و حیاتی باشد.

حوزه کاری

حوزه کاری متخصص صنایع غذایی که در حوزه مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی تخصص دارد، طراحی هر یک از واحدهای فرآیند تولید، طراحی خطوط مختلف آماده سازی، فرآوری و بسته بندی مواد غذائی وهمچنین طراحی کارخانجات تولیدی صنایع غذائی می باشد. او با توجه به خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژی، تغذیه ای و بهداشتی مواد غذائی به طراحی یا ایجاد واحدهای تولید پرداخته و مشکلات خطوط تولیدی صنایع غذائی را رفع می نماید.

متخصص صنایع غذایی باید به دقت بالا داشته، به جزئیات توجه کرده و به قوانین بهداشتی اهمیت ویژه بدهد و باید در زمینه هایی مانند مهندسی شیمی، برنامه ریزی تولید، تحقیقات بازار، رفتار مشتری و مدیریت مالی مطلع باشد.

وظایف متخصص صنایع غذایی

در این بخش وظایف متخصص صنایع غذایی به طور کلی بیان می شود که برخی از آنها بین تخصص های مختلف آن مشترک و برخی اختصاصی می باشد :

  • تهیه اطلاعات غذایی صحیح برای برچسب های محصولات
  • بررسی راه های نگهداری تازه و ایمن مواد غذایی
  • یافتن راه های تولید سریع و ارزان مواد غذایی
  • آزمایش سلامت و کیفیت مواد غذایی
  • کارکردن روی مواد تشکیل دهنده جدید برای رسیدن به ترکیب غذایی جدید
  • اصلاح مواد غذایی مانند تولید محصولات فاقد چربی
  • انجام آزمایشات لازم و تولید نمونه محصولات
  • کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی
  • طراحی فرآیند های تولید محصولات غذایی به صورت انبوه
  • طراحی دستگاه ها و کارخانجات تولید مواد غذایی

شخصیت های مناسب این شغل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

 

sami شنبه 23 اسفند 1399 زمان : 20:06 نظرات (0)
بازدید : 47

حتماً تابه‌حال کلمه اختلال شخصیت به گوشتان خورده. در نگاه اول اگر هیچ اطلاعاتی در مورد این بیماری نداشته باشید شاید به نظر ترسناک برسد. با مجله 360 درجه همراه باشید تا در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته شود.
اختلال شخصیت نوعی از اختلالات روانی است که در آن فرد دارای الگو فکری، رفتاری و عملی سفت‌وسخت و ناسالم است. فرد مبتلا به هر یک از انواع این اختلال در درک و ارتباط با موقعیت‌ها و افراد مشکل دارد. این موضوع سبب مشکلات قابل‌توجه و محدودیت در ارتباطات، فعالیت‌های اجتماعی، کار و مدرسه می‌شود. در برخی مواقع ممکن است فرد متوجه وجود آن در خود نشود و رفتار و طرز فکرش به نظر خود فرد عادی به نظر برسد و دیگران را برای چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شود، سرزنش کند.

این اختلال معمولاً در دوران نوجوانی و اوایل بزرگ‌سالی شروع می‌شود و انواع مختلفی دارد. در برخی از موارد تا میان‌سالی علائم آن مشخص نمی‌شود.

انواع اختلال شخصیت و علائم آن

اختلالات شخصیت از نظر روانشناسی به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شود. بسیاری از افراد مبتلابه یک اختلال شخصیتی نیز علائم و نشانه‌های حداقل یک اختلال شخصیت اضافی را دارند. برای تشخیص این اختلال نیازی نیست تمام علائم خود را نشان دهند.

دسته اول

این دسته افراد با رفتارهای عجیب‌وغریب مشخص و شناخته می‌شوند که شامل اختلال شخصیت پارانوئید، اسکیزوئید و اسکیزوتایپی می‌شود.

علائم اختلال شخصیت پارانوئید

  • بی‌اعتمادی و سوظن افراد نسبت به دیگران و انگیزه آن‌ها
  • اعتقاد غیرموجه به اینکه دیگران سعی در آسیب رساندن یا فریب دادن فرد دارد
  • سوظن و بی‌اعتمادی نسبت به وفاداری و امانت‌داری
  • ترس از اعتماد به دیگران نسبت به استفاده اطلاعات علیه او
  • برداشت سخنان عادی افراد به‌عنوان توهین
  • واکنش عصبی یا خصمانه نسبت به بی‌اعتنایی
  • کینه داشتن و تمایل به نگه‌داشتن کینه نسبت به دیگران
  • سوظن نسبت به خیانت همسر یا شریک

علائم اختلال شخصیت اسکیزوئید

  • بی‌علاقه بودن نسبت به اجتماع و روابط شخصی، تمایل به‌تنهایی
  • عدم بیان احساسات
  • ناتوانی در لذت بردن از فعالیت‌ها
  • ظاهر سرد و بی‌تفاوت نسبت به دیگران
  • علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپی
  • لباس، فکر، اعتقادات و رفتار عجیب‌وغریب
  • تجربیات ادراکی عجیب‌وغریب مثلاً شنیدن صداهای مختلف به‌جای اسم
  • احساسات و پاسخ‌های عاطفی نامناسب
  • اضطراب اجتماعی و ناراحتی نسبت به ارتباطات صمیمانه
  • بی‌تفاوتی یا پاسخ‌های نامناسب و مشکوک نسبت به دیگران
  • باور به اینکه می‌توان با افکار خود بر دیگران تأثیر گذاشت
  • باور به اینکه اتفاقات و حوادث گاه‌به‌گاه خاصی معنا و پیامی برای فرد دارد

دسته دوم

در دسته دوم اختلالات مربوط به تفکر یا رفتار نمایشی، بیش‌ازحد احساسی و غیرقابل پیش‌بینی است و شامل اختلال شخصیت ضداجتماعی، مرزی، خودشیفتگی و نمایشی می‌شود.

علائم اختلال شخصیت ضداجتماعی

  • نادیده‌گیری احساسات یا نیازهای دیگران
  • دروغ گفتن به‌صورت مداوم، سرقت و استفاده از نام مستعار
  • مشکلات مکرر با قانون
  • نقض مکرر حقوق دیگران
  • نشان دادن خشم و رفتار خشونت‌آمیز در اغلب اوقات
  • نادیده گرفتن امنیت خود یا دیگران
  • رفتار تکانشی
  • عدم پشیمانی برای رفتار

علائم اختلال شخصیت مرزی

  • رفتارهای تکانشی و پرخطر مانند قمار یا پرخوری
  • تصویر شکننده و غیرثابت از خود
  • روابط ناپایدار
  • خلق‌وخو پایین یا بالا در مواجهه به استرس درونی
  • ترس غیرعادی از تنهایی یا محدود شدن
  • احساس پوچی
  • نشان دادن خشم به‌صورت مکرر

علائم اختلال شخصیت نمایشی

  • دنبال توجه بودن به‌صورت مداوم
  • رفتارهای بیش‌ازحد نمایشی یا احساسی برای جلب‌توجه
  • به‌راحتی تحت تأثیر دیگران قرار گرفتن
  • به‌طور محکم صحبت کردن در مورد برخی مسائل و داشتن دلایل ناکافی
  • احساسات کم‌عمق و دائماً در حال تغییر
  • نگرانی بیش‌ازحد در مورد ظاهر
  • صمیمی‌تر پنداشتن روابط با دیگران نسبت به واقعیت

اختلال شخصیت خودشیفتگی

  • باور به خاص بودن و برتری نسبت به دیگران
  • خیال‌پردازی نسبت به قدرتمند، موفق و جذاب بودن
  • ناموفق بودن در تشخیص احساسات و نیازهای دیگران
  • اغراق در استعدادها و دستاورد‌ها
  • انتظار تحسین مداوم
  • حسادت به دیگران یا اعتقاد به اینکه دیگران نسب به او حسادت می‌کنند

بدترین نوع اختلال شخصیت

نمی‌توان گفت کدام نوع از اختلالات شخصیت بدترین هستند زیرا هر یک به‌تنهایی می‌تواند زندگی فرد را مختل کند و موجب جلوگیری از عادی طی شدن روند زندگی وی گردد. بهتر است اگر علائم این اختلال را در خود یا هر یک از اعضای خانواده مشاهده کردید برای جلوگیری از ایجاد هر نوع خللی در زندگی برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

 اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

sami چهارشنبه 20 اسفند 1399 زمان : 20:25 نظرات (0)
بازدید : 38

در لحظه‌ای که یک دستتان به قاشق برای غذا خوردن است و دست دیگرتان به تلفن همراه، هم‌زمان که در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخید، اخبار را از تلویزیون دنبال می‌کنید به قرار کاری با آقای فلانی هم فکر می‌کنید... شاید بهتر باشد لحظه‌ای با ایستید و هرچه در ذهنتان است را فراموش کنید. کمی آرامش بگیرید و این مقاله را در مورد مدیریت زمان مطالعه کنید. بی‌شک اگر مدیریت زمان داشته باشید نیازی نیست هم‌زمان ذهن خود را مشغول این‌همه کار بکنید.
مدیریت زمان یک استراتژی برنامه‌ریزی برای زمان در دسترس است. این کار به مفیدتر واقع‌شدن فعالیت‌ها کمک می‌کند.

اهمیت و مزایای مدیریت زمان

مدیریت زمان علاوه بر برنامه‌ریزی و ایجاد نظم در کارها مزایای دیگری دارد.
کاهش استرس: دنبال کردن یک برنامه با کارهای زمان‌بندی شده باعث کاهش سردرگمی می‌شود. انجام دادن کارها به ترتیب و خط زدن آن‌ها به ترتیب در فهرست بازرسی‌تان به شما فرآیند پیشرفتتان را نیز نشان می‌دهد. بدین ترتیب استرس کارهای انجام‌نشده در ذهنتان باقی نمی‌ماند.
زمان بیشتر: انجام دادن کارها هرکدام در زمان مخصوص به خود باعث می‌شود در طول روز نه‌تنها زمان تلف‌شده نداشته بلکه می‌توانید زمان بیشتری برای رسیدگی به تفریحات و کارهای دیگر داشته باشید.
دستاوردهای بیشتر: تجربه ثابت کرده است افرادی که می‌توانند زمان خود را مدیریت کنند، در زمان کمتر می‌توانند به موفقیت‌های بیشتری نیز دست یابند.

آموزش مدیریت زمان

برای اینکه بتوانید مدیریت‌زمان را بیاموزید باید تفاوت میان ضروری و مهم را بدانید. این کار به شما در اولویت‌بندی کارها کمک خواهد کرد. علاوه بر این موضوع، برای اینکه بتوانید زمان خود را مدیریت کنید می‌توانید از رعایت چند قانون شروع کنید. در ادامه قوانین مدیریت‌زمان بیان‌شده است.

قانون مدیریت زمان

قوانین مدیریت‌زمان شامل 7 مورد است این 7 قانون را به‌صورت یک چرخه در نظر بگیرید و برای هرروز خود تکرار کنید. با این کار می‌توانید بگویید قدم‌های اول را برای مدیریت‌زمان برداشته‌اید.

  1. هدف‌های درستی انتخاب کنید.
  2. هوشمندانه اولویت‌بندی کنید.
  3. برای خود محدودیت زمانی بگذارید.
  4. بین هر کار برای خودتان زمان استراحت بگذارید.
  5. خودتان را مدیریت و سازمان‌دهی کنید.
  6. کارهای غیرضروری را حذف کنید.
  7. برنامه‌ریزی کنید.

جدول مدیریت زمان

پس‌ازاینکه با قوانین مدیریت زمان آشنا شدید وقت آن رسیده که جدول مدیریت زمان خود را تشکیل دهید. داشتن جدول مدیریت زمان کار سختی نیست و کارهای شما را به ترتیب در مقابلتان قرار می‌دهد تا به ترتیب زمان و اولویتشان آن‌ها را انجام دهید. برای تهیه چنین جدولی می‌توانید مانند برنامه هفتگی دوران مدرسه جدولی تهیه کنید. برای هرروز هفته ساعت‌ها را بنویسید و برنامه خود را با در نظر گرفتن 7 قانون بالا وارد جدول کنید.
جدول دیگری که برای مدیریت زمان می‌توانید تهیه کنید بر اساس اولویت‌بندی‌تان است. در این جدول باید دو محور داشته باشید یکی برای میزان ضروری بودن و دیگری بر اساس اهمیت کارتان. در این جدول دو ستون و چهارخانه درست کنید. در خانه اول سمت چپ و بالا کارهایی را بنویسید که باید اول انجام شوند و از ضرورت زیادی برخوردارند. در خانه دوم ردیف بالا کارهای را که در مرحله دوم قرار است انجام شوند و انجامشان نیز ضروری است را بنویسید. خانه سمت چپ در ردیف پایین مربوط به کارهایی است که میتوانید آن ها را بعدا هم انجام دهید و اولویت بالایی ندارند. سرانجام آخرین خانه برای کارهای غیرضروری است که انجام نشدن‌شان نیز فرقی به حالتان ندارد.

کتاب مدیریت زمان و برنامه ریزی pdf

اگر اهل خواندن کتاب روانشناسی باشید قطعاً برایان تریسی را می‌شناسید. کتاب مدیریت‌زمان اثر این نویسنده از کتاب‌های مفید و مطرح این موضوع است. علاوه بر آن کتاب قورباغه ات را بخور اثر این نویسنده به شما در تغییر عادات نادرست و داشتن بازدهی بیشتر در زمان کمتر کمک خواهد کرد.
کتاب هفت عادت مردمان مؤثر از جمله کتاب‌های پرفروش مدیریت‌زمان است. این کتاب برای اولین بار در سال 1989 به چاپ رسید و برای اینکه بتوانید بهره وری خود را چه از نظر شغلی و چه از نظر شخصی ارتقا بخشید به شما کمک خواهد کرد.
کتاب 168 ساعت به شما اثبات می‌کند بیش از آنچه فکر می‌کنید زمان‌دارید. این کتاب از نوشته‌های پرفروش لارا واندرکام است و با مثال‌هایی از موفقیت در دنیای واقعی به شما نکاتی در مورد تغییر عادات و مدیریت‌زمان یادآور می‌شود.

کتاب مدیریت زمان صوتی

معروف‌ترین کتاب مدیریت‌زمان که این روزها بسیار پرفروش است، کتاب مدیریت‌زمان برایان تریسی است که قبلاً به آن اشاره شد. این کتاب به‌صورت چاپی و صوتی در دسترس است. اگر شما نیز از آن دسته آدم‌ها هستید که وقت کافی برای مطالعه کتاب‌های چاپی ندارید می‌توانید از نسخه صوتی این کتاب استفاده کنید.

 اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

sami چهارشنبه 20 اسفند 1399 زمان : 20:23 نظرات (0)
بازدید : 50

فیلم مستند یک تکنیک فیلمسازی است که هیچ مرزبندی‌ای ندارد و دائماً در حال تحول است. فیلمسازی مستند با هدف تغییر در جهان‌شناسی مخاطب و تغییر دیدگاه او صورت می‌گیرد. می‌توان گفت تمامی فیلم‌ها به نوعی فیلم مستند هستند مگر آن‌هایی که با جلوه‌های ویژه رایانه‌ای ساخته می‌شوند. تفاوت اصلی میان فیلم مستند و سایر فیلم‌ها در به وجود آوردن صحنه‌ها و شرایط برای ساخت فیلم داستانی است اما در فیلم مستند واقعیات به تصویر کشیده می‌شود و سوژه، مخاطب را با خود همراه می‌کند.

انواع ژانر فیلم مستند

فیلم مستند ژانرهای مختلف و زیادی دارد در واقع می‌توان گفت ژانرهای این نوع فیلم هیچ محدودیتی ندارند و ممکن است مواردی که در ادامه ذکرشده تنها بخشی از آن‌ها باشد.

  • مستند واقع‌گرا
  • مستند شاعرانه
  • مستند مشاهده‌ای
  • مستند مشارکتی
  • مستند انعکاسی
  • مستند اجرایی
  • مستند ترکیبی یا دو رگه
  • مستند تجربی
  • مستند آرشیوی
  • مستند علمی آموزشی
  • شبه مستند
  • اول شخص

سوژه برای فیلم مستند

فیلم مستند همان‌طور که از اسمش پیداست سوژه‌اش حقایق، رویدادها و اتفاقات پیرامون است. برای ساخت فیلم مستند باید نگاهی عمیق‌تر از مردم عادی به هر اتفاقی در اطرافتان داشته باشید. کارگردانان این نوع فیلم‌ها معمولاً دید بازتر و دقیق‌تری به مسائل دارند و باهدف به تصویر کشیدن آن، به ساخت انواع ژانرهای فیلم مستند می‌پردازند.

فیلم مستند اجتماعی

مستند اجتماعی در اصل به تصویر کشیدن واقعیات جامعه توسط کارگردان آن فیلم است. معمولاً در فیلمسازی مستند اجتماعی تمرکز بر نشان دادن لایه‌ای عمیق‌تر از واقعیت اجتماع است. در این نوع مستندها هدف به تصویر کشیدن و نگاهی نقد‌آمیز به مشکلات و مسائل بخشی از جامعه و اصلاً آن است. مستندهای اجتماعی از منابع تحقیقاتی مهم برای جامعه شناسان و مردم شناسان به شمار می‌رود. فیلم‌های نفس خوار، تا انتها حضور، بوی خون، حاج ابوالقاسم قناد و پسران و... از نمونه‌های فیلم مستند اجتماعی سینمای ایران هستند.

انواع مستند تلویزیونی

شاید زمانی که روی کاناپه گرمتان نشسته‌اید و کانال‌های تلویزیون را پشت سر هم رد می‌کنید نگاهتان به شبکه مستند خورده باشد. فیلم‌های مستند طرفداران مخصوص به خود را دارند اما در ایران این دسته از فیلم‌ها چندان پرطرفدار نبودند و مهم شمرده نمی‌شدند. پس از تلاش‌های فراوان فیلم‌سازی مستند سینمایی با مستند تلویزیونی همگام شد و شبکه مستند نیز ساخته شد. پس از آن مستند‌های تلویزیونی همگام با مستند‌های سینمایی شد.

انواع روایت در مستند

در فیلم‌های مستند نوع روایت به موضوع فیلم وابسته است. در برخی فیلم‌ها از صدای بازیگران معروف برای همراه کردن مخاطب بهره برده می‌شود. در این روش مخاطب ممکن است حتی از موضوع فیلم اطلاعی نداشته باشد اما به‌صورت ناخودآگاه به آن گوش فرا می‌دهد. نوع دیگری از روایت در این نوع فیلم‌ها وجود دارد که ترجیح بسیاری از مخاطبان فیلم‌های مستند است. علاقه بیشتر مخاطبان فیلم‌های مستند به گفتار ساده و روان است به‌طوری که در این فیلم‌ها گفتار متن نیز به همان سادگی نوشته می‌شود. مهم‌ترین هدف در روایت مستند همراه کردن مخاطب با فیلم است. در برخی فیلم‌های مستند می‌بینید که مجری علاوه بر صحبت کردن در فضای مربوط به فیلم قرار دارد و با انجام کارهای مختلف سعی در همراه کردن مخاطب با خود دارد. مثلاً راوی علاوه بر قدم زدن در مکانی تاریخی یا دشتی در طبیعت به توضیح در مورد تاریخچه یا پوشش گیاهی آن منطقه می‌پردازد در همان هنگام از پلی قدیمی عبور می‌کند.

آموزش مستند سازی فیلم

پیش از اینکه مستند سازی فیلم بلد باشید لازم است بیاموزید چگونه مصاحبه کنید! باید بلد باشید چگونه با فردی صحبت کنید و مصاحبه را پیش ببرید. پرداخت بصری دومین مرحله از مستندسازی محسوب می‌شود. این مرحله شامل محل قرارگیری دوربین، لنز، زاویه نورپردازی و ... می‌شود. تعیین محل فیلم‌برداری در پی پرداخت بصری صورت می‌گیرد و مرحله مهمی محسوب می‌شود.
موسیقی در فیلم یا موسیقی متن از موارد بسیار تأثیرگذار بر مخاطب است برای درک این موضوع شاید بهتر باشد قسمتی از فیلم را با موسیقی و بدون موسیقی نگاه کنید قطعاً از میزان تأثیرگذاری آن بر خودتان شگفت‌زده خواهید شد. تدوین فیلم در سینما از بخش‌های اصلی و کلیدی محسوب می‌شود. فیلم بدون تدوین خام و ناکامل محسوب می‌شود و تأثیرگذاری کافی بر مخاطب را نخواهد داشت. تدوین و مونتاژ درهای جدید و مفاهیم جدیدی را به کارگردان و فیلم‌سازان نشان می‌دهد که شاید در حین ساخت فیلم با آن‌ها مواجه نشده بودند.

 اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

 

 

sami چهارشنبه 20 اسفند 1399 زمان : 20:02 نظرات (0)
بازدید : 44

هنگامی‌که کارمندان راجع به مهارتی به نام حل مسئله صحبت می‌کنند، معمولاً به توانایی مدیریت شرایط غیرمنتظره و سخت مانند چالش‌های پیچیده محل کار اشاره دارند. هنگامی‌که مهارت حل مسئله توسط کارمندان ارزشمند شمرده شود، می‌تواند در شرایط دیگری نیز کاربردی باشد.
در تعریف این مهارت می‌توان گفت: مهارتی است که به شما در تشخیص منبع اصلی مشکل و پیدا کردن راه‌حل مؤثر کمک می‌کند. باوجوداینکه حل مسئله می‌تواند به‌تنهایی یک مهارت شمرده شود اما مهارت‌های دیگری وجود دارد که مکمل آن هستند. این مهارت‌ها شامل مهارت تصمیم‌گیری، برقراری ارتباط، تحلیل، جست‌وجو و...می‌شوند. مهارت حل مسئله تا جایی اهمیت دارد که فردی که از این توانایی برخوردار باشد می‌تواند به‌راحتی با مشکلات مواجه شود و برای آن‌ها راهکار ارائه دهد.

مثال و داستان در مورد مهارت حل مسئله

برای حل یک مسئله به‌طور مؤثر شما از مهارت‌های مختلفی که در بالا ذکر شد استفاده می‌کنید در ادامه مثالی از استفاده این مهارت‌ها بیان می‌شود.

جست‌وجو

مهارت جست‌وجو برای حل مسئله ضروری محسوب می‌شود. به‌عنوان کسی که حل یک مسائل را بر عهده دارد باید قادر به تشخیص علت مشکل و فهم کامل آن باشد. به‌عنوان‌مثال در محیط کار می‌توانید با داشتن یک طوفان فکری با دیگر اعضا در مورد مسئله اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنید.

تحلیل

توانایی تحلیل شرایط، یکی از اولین ملزومات حل مسائل است. مهارت تحلیل به شما در فهم و ارائه راهکارهای مؤثر کمک می‌کند. برای تشخیص و تحلیل کارآمد یا ناکارآمد بودن راهبردهای حل مسئله نیز به این مهارت نیاز خواهید داشت.

تصمیم‌گیری

بخشی از فرآیند حل مسئله تصمیم گیری است. برخی مواقع لازم است سریعاً بتوانید این کار را انجام دهید که این امر با داشتن دانش و تجربه کافی امکان‌پذیر است. درصورتی‌که از آن دسته افراد هستید که تجربه کافی برای تصمیم گیری ندارید، مهارت تجزیه تحلیل و جست‌وجو به شما کمک خواهد کرد.

ارتباط

هنگام شناسایی راه‌حل‌های ممکن باید بدانید چگونه مشکل را با دیگران در میان بگذارید. علاوه بر آن هنگامی‌که مشکل و راه‌حل خود را با دیگران نمایشان می‌گذارید، باعث کاهش سردرگمی و سهولت انجام کار می‌شود.

تقویت مهارت حل مسئله

برای تقویت مهارت حل مسئله باید مهارت‌های پیش‌نیاز آن را تقویت کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید برای هر موضوع کوچکی از هر یک از مهارت‌های جست‌وجو، تحلیل، تصمیم گیری و ارتباط به شکل متفاوتی استفاده کنید. این امر موجب تقویت مهارت‌های دیگر و افزایش تجربه می‌شود. با تمرین بیشتر به‌راحتی می‌توانید بر هر موضوعی تمرکز کنید و آن را جست‌وجو و تحلیل کنید. همچنین مواجهه با موضوعات مختلف و تجربه بیشتر سبب قدرت تصمیم‌گیری سریع نیز می‌شود.

  اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

 

sami چهارشنبه 20 اسفند 1399 زمان : 18:37 نظرات (0)

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 3
  • بازدید سال : 579
  • بازدید کلی : 2,238

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد