loading...

360 درجه

بازدید : 30

اگر دو انتخاب داشته باشید اینکه از صخره بپرید یا در میان هزاران نفر سخنرانی کنید، کدامیک انتخاب شماست؟ بیشتر افراد پرش از ارتفاع را به سخنرانی ترجیح می‌دهند. ترس از اینکه دیگران چه فکری راجع به شما خواهند کرد و اضطرابی که در حین صحبت در برابر جمعیت به سراغتان می‌آيد همان احساسی است که همه از آن فراری‌اند. با این حال اگر می‌خواهید پیامتان بطور واضح به مخاطبان منتقل شود باید تکنیک‌های فن بیان و اصول سخنراني را بدانید.

چه در حین کار تیمی یا در حضور مخاطبان زیاد، نیاز به صحبت کردن دارید، با آمادگی و تمرین کامل می‌توانید بر عصبی بودن خود غلبه کنید و عملکرد خوبی هم داشته باشید.

اهمیت آموزش سخنرانی و فن بیان

حتی اگر موقعیت شغلی شما به گونه‌ای است که نیاز به سخنرانی ندارید، بالاخره روزی خواهد آمد که مجبور باشید در یک کنفرانس صحبت کنید، به افراد تازه استخدام شده آموزش دهید یا حتی بصورت مجازی در جلسه آنلاین با مشتریان قرار گیرید. صرف نظر از شرایط کاری، ممکن است که در مراسم عروسی دوستتان بخواهید سخنرانی کنید یا گروهی را به کاری خیرخواهانه دعوت کنید.

سخنرانی علاوه بر افزایش اعتبار، اعتماد بنفس‌تان را نیز بالا می‌برد و فرصت‌های بی‌نظیری در اختیارتان می‌گزارد. البته این درصورتی است که بتوانید سخنران خوبی باشید اما در شرایط برعکس، احتمالا پس از یک سخنرانی بد، ترفیع شغلی‌تان از بین می‌رود، قراردادی را بدلیل عدم ارتباط با مشتری از دست می‌دهید و در تیم‌ خود هم تاثیر ضعیفی دارید طوری که دیگران روی شما حساب نخواهند کرد. بنابراین باید یاد بگیرید که خوب صحبت کنید.

تمرینات فن بیان و آموزش سخنرانی

برای داشتن یک سخنرانی عمومی کامل باید تیک‌های عصبی، زبان بدن و حتی نحوه استفاده از صدایتان را بشناسید تا بتوانید راحت روی صحنه بروید و از آن لذت ببرید. پنج تمرینی که می‌توانید در خانه هم آن را تمرین کنید عبارتند از:

با دیوار صحبت کنید

چیزی که عموما باعث تپش قلب زیاد و کم شدن انرژی‌تان می‌شود، حالات و عکس‌العمل افراد است. درحالیکه بیشتر اوقات آنها با شما کاری ندارند. حالات چهره آنها براساس افکارشان تغییر می‌کند که بندرت هم به شما ارتباط دارد.
اگر بخشی از مکالمه خود را با انرژی خوب ادامه دهید حتی در صورت نداشتن مخاطب، کم‌کم می‌توانید در مقابل دیگران هم ارائه خوبی داشته باشید.

صدا و تصویرتان را ضبط کنید

با تماشای خودتان می‌توانید از قضاوت خودتان دست بردارید و در عوض لیستی از بهبودهای زبان بدنتان تهیه کنید. ابتدا فیلم را با صدای بلند پخش کنید و دوباره در سکوت آن را ببینید تا متوجه شوید ارتباط غیرکلامی، پیام شما را افزایش می‌دهد یا از آن منحرف می‌شود؟

با آینه در تعامل باشید

حالا که نقاط ضعف و قوت خود را از تماشای ویدیو یاد گرفتید، به سمت آینه بروید. از خودتان سوالی بپرسید و در عرض یک دقیقه به آن پاسخ دهید. در حین صحبت بر حالات صورت خود تمرکز کنید، با تطابق آن با لحن‌تان باید بتوانید علاوه بر هدایت پیام، مخاطب خود را جذب کنید.

با دانلود رایگان، فیلم آموزش فن بیان خوب تماشا کنید

حالا به خود استراحت دهید و به سراغ تماشای ویدئو سخنرانی TED (مانند فیلم‌های کریس اندرسون از مدیران تد) در سایت 360 درجه بروید. به تن صدا و زبان بدن سخنرانان حرفه‌ای و قدرتمند توجه کنید و آن را در تمرین‌های خود بگنجانید. شرکت در کارگاه و دوره های آموزش آنلاین نیز راهی است که می‌تواند در تقویت اعتماد به نفس و افزایش مهارت‌های کلامی موثر باشد. در هر شهری باشید از بندرعباس گرفته تا گرگان این کلاس ها می‌توانند به شما کمک کنند.

آواهایی چون «ام،‌ اوه، ا» را بشمارید

زمانی که با دیگران حرف می‌زنید تیک‌های کلامی خود را بشمارید. هنگام صحبت ارتباط چشمی برقرار کنید و با استفاده کمتر از این صداها، بر پیام خود تمرکز کنید. آرام‌تر صحبت کنید تا بتوانید کنترل بیشتری روی حرف‌هایتان داشته باشید.

به سراغ بهترین کتاب فن بیان و سخنوری بروید

مبحث برنامه توسعه فردی و زمانبندی در چارچوب‌های مختلف آن از مسائلی است که مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد و با کمی جستجو می‌توانید کتاب‌های خوبی در این زمینه پیدا کنید.

جملات تمرینی فن بیان و آموزش سخنرانی

ساختار جمله شما برای جذب مخاطب اهمیت بسیاری دارد. اینکه موضوعی در هنگام نوشتن جذاب است، شاید در هنگام بیان خیلی یکنواخت و کسل‌کننده باشد. سعی کنید جملات کوتاه و روان بکار ببرید که فهم آن نیز ساده باشد.

صرف نظر از ساختار، باید بتوانید عبارات را شمرده تلفظ کنید و بر روی نفس کشیدن خود کنترل داشته باشید تا نفس کم نیاورید. برای تمرین ادای درست کلمات، جملات زیر را تکرار کنید:

لای رولت رنده‌ی لیمو رفته
کانال کولر، تالار تونل
غولا رو، با قند گول می زنیم
شیش سیخ کباب سیخی شیش هزار
تاجر تو چه تجارت می کنی؟ تو را چه که من چه تجارت می‌کنم؟
قوری گل قرمزی
یه یویوی یه یورویی
سپر جلوی ماشین عقبی خورد به سپر عقب ماشین جلویی
این باد چه بد بادی بود که من باد به بدی این باد دگر باد ندیدم!
دستم در دبه بود، دبه درش دستم بود
دوغ گاز دار، گاز دوغ دار!
چه ژست زشتی!
سه سیر سرشیر سه شیشه شیر
لیره رو لوله لوله رو لیره
رالی لاری!
کارل و لرل کارها رو رله کردن
چایی داغه، دایی چاغه!
دل به دلت دله این دله دل مرده بده بده دل که بد آورده
سه دزد رفتن به بز دزدی ُ یه دزد یه بز دزدید ُ یه دزد دو بز دزدید
ششلیک شنسل شنسل ششلیک
سپر عقب ماشین جلویی زد به سپر جلو ماشین عقبی
کشتم شپشِ شپش کشِ شش پا را
چیپس، چسب، سس
افسر ارشد ارتش اتریش
زیرۀ ریزه میزه، از زیر میز می‌ریزه
ریش شیری سیبیل شیری، سیبسی شیری ریش شیری
اگزیستانسیالیسم !
سربازی سر سرسره بازی زد سر سربازی را شکست
شست ، سشوار کرد
شیخ شمس علی در شمس آباد
به نام وجودی که وجودم ز وجودش به وجود آمده است!
لورل روی ریل راه میرفت
منوچهر با یه بقچه پر ترپچه، توی باغچه، خورد پیازچه!
دستِ راستِ ماستِ سُسه
کوکتل کتلت ، کتلت کوکتل
پشتی پستچی کدپستی
سمسار تو سمساریش پوست سوسمار داشت

  اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

 

sami دوشنبه 18 اسفند 1399 زمان : 12:58 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 595
  • بازدید کلی : 2,254

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد