loading...

360 درجه

بازدید : 29

برای درک افراد به ارتباط و صحبت کردن با آنها نیاز دارید و برای ایجاد این ارتباط، دیگران همواره به نشانه‌های کلامی و غیرکلامی شما اعتماد می‌کنند. سیگنال‌های غیرکلامی در کنار کلماتی که به کار می‌برید نقش بازی می‌کنند؛ اما با شروع یک مکالمه، ارتباط کلامی، همان چیزی است که دیگران برداشت، تائید یا تکذیب خواهند کرد.

تعامل گفتاری که برای اشتراک‌گزاری ایده‌هایتان دارید، بخشی جداناپذیر از دنیای امروز است که شامل بحث‌های شخصی، جلسات کاری، سخنرانی‌های رسمی و غیررسمی می‌شود. گاهی برای اینکار نیاز به حضور در آموزش سخنرانی و فن بیان دارید و گاهی با چند تکنیک ساده می‌توانید این رابطه را ایجاد کنید. اما ایجاد این رابطه شفاهی چطور می‌تواند به شما در ساختن شخصیتی بهتر کمک کند، طوری که همواره دیگران از هم‌صحبتی با شما لذت ببرند؟

تعریف ارتباط کلامی چیست؟

ارتباط کلامی یکی از عادی‌ترین و پراستفاده‌ترین مهارت‌های ارتباطات انسانی است که در طول روز، هر انسانی به آن احتیاج دارد. البته نباید از کاربرد مهارت ارتباط غیرکلامی هم غافل شد؛ مانند ارتباط غواص‌ها با یکدیگر و حالات بدن در اجرای پانتومیم که بدون هیچگونه مکالمه‌ای مفهوم منتقل می‌شود. با این حال با تکنیک‌هایی می‌توان به برقراری ارتباط کلامی مؤثر کمک کرد.

اصول ارتباط کلامی موثر

برای یادگیری این مهارت، اصولی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید در ارتباطات خود به موفقیت برسید:

شمرده صحبت کردن

حرف زدن آرام و شمرده باعث درک بهتر توسط مخاطبتان و ایجاد حس آرامش در او می‌شود. تند و سریع سخن گفتن در مخاطب ایجاد استرس خواهد کرد و نرسیدن به نتیجه مطلوب در ارتباط کلامی مؤثر راه بهمراه دارد. آهسته و شمرده صحبت کردن نشان‌دهنده میزان تسلط شما بر موضوع است.

اعتمادبه‌نفس داشتن

سعی کنید در مکالمات خود اعتمادبه‌نفس داشته باشید. مکث زیاد نداشته باشید و سعی نکنید حرفتان را به کرسی بنشانید؛ معمولاً انسان‌ها به صحبت‌های افراد با اعتمادبه‌نفس با توجه بیشتری گوش می‌دهند.

با شوق صحبت کردن

می‌خواهید توجه مخاطب را به خودتان جلب کنید و انرژی مثبتی در او بوجود آورید؟ اشتیاقتان را به او نشان دهید. با شور و ذوق حرف زدن ارتباط کلامی بهتری را ایجاد می‌کند که منجر به رابطه‌ای عمیق‌تر خواهد شد.

زبان بدن

نحوه ایستادن، نشستن یا تکان دادن دست‌ها و زبان بدن به علت تاثیرگذاری روی تارهای صوتی از اصول مهمی هستند که باید در مکالمات رعایت شوند.

حفظ آرامش

فرض کنید به یک مهمانی دعوت شدید و تمام مدت میزبانی به شکلی عجیب استرس دارد. با خودتان تصور می‌کنید که مشکلی وجود دارد که او نمی‌تواند مانند شما از هم‌نشینی با دیگران لذت ببرد.

راحت و آرام نبودن‌تان در ذهن مخاطب تداعی کننده مشکل و مسئله‌ای است که به‌صورت ناخودآگاه باعث تحریک حالت تدافعی در ذهن او می‌شود. استرس در ارتباط کلامی باعث بی‌اعتمادی، طولانی شدن صحبت و روشن نبودن آن می‌شود.

تن صدا

هنگام صحبت مراقب تن صدایتان باشید. تحقیقات نشان داده‌اند صدای فرد، صادق‌تر از حالت چهره اوست. شاید چهره‌تان حالت خاصی را نشان ندهد اما احساس ترس، هیجان، خشم، ناراحتی و تعجب از صدا مشخص خواهد شد. لحن آرام و محکم در مخاطب احساس آرامش و اعتماد بوجود می‌آورد.

ارتباط چشمی

در هنگام مکالمه با دیگران به چشمهایشان نگاه کنید. خیره نشوید، مصنوعی نباشید و با دقت این ارتباط چشمی را نگه دارید. در این صورت اعتماد دیگران به حرفهایتان بیشتر خواهد شد. پلک زدن و غیرارادی بودن حرکت ماهیچه‌های اطراف چشم گاهی حس شما را از بین می‌برد پس حواستان باشد که میزان این ارتباط، احساس بدی در شخص مقابل ایجاد نکند.

ارتباط کلامی

مشکلات ارتباط کلامی

گاهی فکر همه چیز را کرده‌اید و کاملا به خودتان تسلط دارید اما عوامل محیطی شرایط را به هم می‌زند. سعی کنید در فضایی مناسب برای مذاکره با دیگران قرار بگزارید. محلی که انتخاب می‌کنید از شلوغی، رفت‌وآمد، صدای بوق ماشین‌ها، بهداشت و وضعیت فیزیکی نامناسب به دور باشد.

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، صرف نظر از فضای مذاکره، شیوه ارتباط شما با مخاطب می‌تواند اثر کلام شما را از بین ببرد. مواردی مانند:

  • عدم برقراری ارتباط چشمی با مخاطب
  • تمسخر، انتقاد و تحقیر
  • نتیجه‌گیری عجولانه
  • عدم پذیرش

علاوه بر عوامل محیطی و شنونده، رعایت نکردن برخی موارد به ارتباط کلامی مؤثر آسیب خواهد زد، مانند:

  • سریع حرف زدن
  • لحن نامناسب
  • بالا بردن تن صدا
  • زمان‌بندی نامناسب
  • تأکید زیاد بر رفتار ظاهری
  • واضح نبودن پیام

انواع ارتباط کلامی

زمانی که صحبت از ارتباط شفاهی و کلامی می‌شود منظور اصوات، کلمات، زبان و شیوه گفتار است. ترکیب این موارد در کنار هم احساس شما را به درستی منتقل می‌کند و مخاطب به قول معروف زبان شما را می‌فهمد. به طور کلی چهار طبقه‌بندی ارتباطات کلامی وجود دارند:

ارتباط شخصی و خصوصی

این رابطه منحصر و محدود به شماست. مکالماتی بی‌صدا که درون هر شخص انجام می‌شود و محصول پردازش فکر و عمل اوست. فرآیندی که در تجزیه و تحلیل موضوع‌های اطراف می‌تواند به کسی منتقل شود یا در حد افکار شما باقی بمانند. در این شکل شما فرستنده و گیرنده رابطه هستید.

ارتباط فردی

مکالمه‌ای متقابل و دوبه‌دو با دیگران را شامل می‌شود که به روشی واضح با یکدیگر سخن می‌گویند.

ارتباط گروهی

ارتباطی که میان بیش از دو نفر اتفاق می‌افتد و هرکسی که در مکالمه شرکت می‌کند اجازه تعامل و گفتگو با بقیه افراد را دارد. کنفرانس مطبوعاتی و جلسات تیمی نمونه‌هایی هستند که با محوریت موضوعی خاص مورد بحث قرار می‌گیرند. گاهی تداخل و درگیری حاضران درک کامل اطلاعات را با تاخیر مواجه می‌کند اما یاد خواهید گرفت که در زمان کم باید منظور خود را برسانید و به دیگران هم مجال صحبت بدهید.

ارتباط عمومی

زمانی که در حضور جمعیت زیادی از افراد صحبت می‌کنید مانند مبارزات انتخاباتی و ‌سخنرانی‌های عمومی این نوع از ارتباط شکل می‌گیرد. در چنین مواردی معمولا یک فرستنده اطلاعات و چندین گیرنده وجود دارند.

ارتباط غیرکلامی

با انتقال اطلاعات از طریق تماس چشمی، حالات صورت و حرکات بدنتان، در واقع در حال ارتباط غیرکلامی با دیگران هستید. لبخندتان در هنگام ملاقات با شخصی، پذیرش دوستی و صراحت شما را می‌رساند. این نوع از ارتباط منوط به دیدن و تجزیه و تحلیل حرکات بدن در مقابل بکارگیری متون نوشتاری یا گفتاری است.

روش‌های مختلفی برای ارتباط موثر در محیط اداری، دوستانه و حتی رابطه بین زن و شوهر وجود دارند که نقش تعیین کننده‌ای در تحکیم خانواده یا تعامل با مشتری برحسب جنس روابط ایفا می‌کند. اهمیت آن را در موارد زیر می‌توان دانست:

پشتیبانی از مفهوم پیام موردنظرتان

آنچه می‌تواند به تاکید ایده یا محتوای کلام شما منجر شود، استفاده از زبان بدنی است که توجه طرف مقابل را به نکته اصلی جلب کند. بطور مثال گرفتن دست نامزدتان می‌تواند نظر مثبت او را به حرف‌هایتان بهمراه داشته باشد.

برقراری ارتباط

فرض کنید همسرتان جمله‌ای به شما می‌گوید که قصد دارید او را تایید کنید. حرکت سرتان به بالا و پایین کاملا حس شما را به او منتقل خواهد کرد.

آشکار کردن قصد و نیت شما

زبان بدن شما بصورت خودآگاه یا ناخودآگاه شرایط فعلی‌تان را نشان می‌دهد. برای مثال، گاهی افراد نشانه‌هایی از صادق نبودن، ناراحتی، هیجان یا عصبانیت را در چهره شما می‌خوانند.

حمایت کردن

یکی از شیوه‌هایی که می‌تواند پشتیبانی و حمایت شما را از دیگران مشخص کند، می‌تواند یک خنده ساده یا زدن به پشت کسی باشد. به قول معروف دوصد گفته چون نیم کردار نیست.

نشان دادن شخصیت‌تان

فرض کنید شخصی مثبت‌اندیش هستید که همواره لبخندی ملیح به لب دارید و زبان بدنتان همیشه حالتی دوستانه دارد. شخصیت و کاراکترتان با همین رفتارها به دیگران می‌رسد و همه متوجه خصوصیات اخلاقی شما خواهند شد.

تمایل به انجام فعالیتی

برای خروج از اتاق، به در اشاره می‌کنید، دستتان را بالا می‌برید تا اجازه صحبت برای بیان ایده‌ای بگیرید؛ همه مثال‌هایی از تمایل شما به انجام کاری است که بدون استفاده از هیچ کلمه‌ای منظور شما را رسانده‌اند.

کاهش تنش

زمانی که از لحنی آرام، زبان بدنی دوستانه و حرکات مستقیم استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید از پس شرایط سخت و پر از استرس بربیایید.

  اگر علاقه‌مند هستيد که سطح جديدي از آموزش را تجربه کنيد، با ما از طريق لینک‌های زير همراه شويد

ورود به سايت 360 درجه        اينستاگرام 360 درجه         تلگرام  360 درجه

 

sami دوشنبه 18 اسفند 1399 زمان : 13:15 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
آرشیو
  • 1399
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 581
  • بازدید کلی : 2,240

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد